Egy városi gorilla elgondolkodik és le is írja.

Urbán Gorilla

Igen? Akkor mire való?

2020. március 03. - Urban Gorilla

"A NAT kidolgozója szerint az iskola nem a gyerekek igényének kielégítésére való"
Igen? Akkor mire való?

A mai társadalomban a gyerekek csak 4 dolgot nem választhatnak meg. Hogy hol, mit, mikor és kitől tanuljanak. És eddig nem volt olyan pedagógiai szakember, akinek leesett volna, hogy ez az eszement szabadságkorlátozás, a többrétegű kényszer generációkat tesz tönkre. (Igen, tudom, régen jobb volt, tudtuk, mi a tisztelet, tudtunk köszönni, nem a telefont nyomkodtuk, hálásak vagyunk a verésért, aztán mégis van egymillió alkoholista egy zsigeréig szorongó és megosztott, agresszív és beteg országban.)

A gyereknek bizony van igénye, és az nem a lógás és a felnőttek kijátszása. A gyerek szeret tanulni, szereti megismerni a világot, szeret fejlődni, szeret a legjobb lenni, szeretne minél többet megtudni a világról, szereti a felnőttek dolgait elsajátítani. Szeret játsza sportolni, (és nem szintidőre futni). Ez a gyerek igénye, és amíg nem erre épül egy oktatási rendszer, amíg ezt fanatikus döntéshozók lesöprik, addig ez a társadalom menthetetlenül beteg marad. Ráadásul a 8-14 éves kor kifejezetten nem az intellektuális teljesítmények korszaka, hanem a fizikai fejlődésé, a lassú és természetes megismerésé. Senkinek nem esik le a tény, hogy az általános iskolában tanultaknak mindössze 4%-ára emlékszik egy gyerek felnöttként, míg ha gimnáziumban átismétli újra, akkor kemény 9%-ot tud beépíteni felnőtt életébe. A nem intellektuális fejlődésre való évek fejlesztési megerőszakolása generációk életét vágja el, mert a gyerekek nem egyformán fejlődnek.

Azt mindenki elfogadja, hogy van fiú, akinek 11 évesen nő a bajsza, és van, akinek 15. Van lány, aki 11 évesen menstruál, van, aki 14 vagy akár 15. Ezt elfogadjuk. De a szellemi fejlődésnél miért nem vagyunk rugalmasak? Ott miért várjuk el, hogy mindenki egy szinten legyen, megerőszakolva az egyéni íveket, fejlődési szakaszokat? Hány gyerek szorong azon, hogy nem lehet az, ami akar lenni, mert nem veszik fel, és helyette felveszik azt, akinek más az íve, hiába konyúl le később, és a szerencsétlen fel nem vett későbbi életében elhúz mellette. Ebben az életkorban hány gyerek életét teszi pokollá a magyar oktatás legborzalmasabb szava, a "Beleszámít"? Hány gyerek éli meg a legszebb kamaszéveit ennek a rettenetében, mialatt az általános műveltség hamis ideáljával igazolva évszámokat és kémiai elméleteket magol, 30 éves, érett költőzsenik műveit próbálja éretlenül megérteni, és már az óvoda sem óvoda többé, nem a kis dalocskák és zsírkréta világa, hanem már azt is átterrorizálták iskolaelőkészítővé. Hogy már az első napon iskolásnak kelljen kezelni a gyereket, hogy a pedagógia rendszernek még véletlenül se kelljen szakmaiságot mutatnia, mikor óvodásokat kap az elsőosztály szeptemberében. Nem, ő már akkor iskolásokat akar.

A legendás svájci gyermekfejődéstanászt, pedagógust Jean Piaget-et kérdezték meg egyszer, hogy "bizonyos pedagógiai módszerekkel nem lehetne mégnagyobb intellektuális teljesítményt előhozni a 6 éves gyerekekből? Erre azt mondta: "Dehogynem! De minek? Nem lennének tőle boldogabbak".

A bejegyzés trackback címe:

https://urbangorilla.blog.hu/api/trackback/id/tr7615501656

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pipas 2020.03.04. 18:45:08

"A mai társadalomban a gyerekek csak 4 dolgot nem választhatnak meg. Hogy hol, mit, mikor és kitől tanuljanak."

Butaság, ezerféle dolgot nem válszthatnak meg még ezen kívül. Hogy vezessenek -e autót, hogy elmenjenek -e a holdra, hogy tartsanak -e otthon unikornist és még soroolhatnám.

Ilyen az élet!

Pipas 2020.03.04. 18:59:22

"Nem ismerni Perikészt nem ugyanaz, mint nem tudni, ki volt Hitler, Sztálin."

A probléma az, hogy a lakosság nagy része úgy gondolja, hogy Hitler, Sztálin, a történelem fontos, de teljesen elfogadhatónak, sőt viccesnek tartják, hogy fogalmuk sincs hogyan működik a kismegszakítő, milyen tulajdonságai vannak a változó mágneses mezőnek, hogy mi az a deriválás, hogy hogyan működnek a félvezetők.

Hitler nem számít annyira mint a jelen, a tudomány. Az, hogy nem mindenki tudja, hogy ki volt Hitler az egy dolog, de ki volt és mit csinált Alessandro Volta? Mit is mondott Kurt Gödel? Ki volt Erwin Schrödinger és mit is mondott a körülöttünk lévő világról?

A gyilkosok nevét sokkal jobban ismerik az emberek mint azokét, akik tudásukkal, eszükkel, gondolkodásukkal érték el, hogy ma sokkal könnyebb az életünk mint az ő idejükben.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2020.03.04. 19:00:03

@Pipas: Ez természetesen igaz. Én a megjegyzésemet az oktatással kapcsolatban tettem. Persze, hogy egy gyerek nem választhatja meg, hogy hol születik, mikor, milyennek, kik közé, milyen neműnek, milyen képességekkel, és a végtelenségig lehetne sorolni. Kérem, hogy a "4" dolgot az oktatási alapkérdések meg nemválaszthatóságának tudjuk be. Persze az oktatásban is millió más vélaszthatatlan dolog van, de mégis talán ez 4 az esszenciája.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2020.03.04. 19:04:36

@Pipas: Én azt gondolom, - figyelve a mai, fiatal generációkat - hogy nagy mértékben az oktatási rendszer, a tanagyag felelős azért, hogy nem foglalkoznak a múlttal, sőt a múlt kifejezetten idegesíti őket. Valahogy talán "történelemkárosultaknak" lehetne nevezni őket. Régen a múlt fontos volt, péda volt, de ma egy idegesítően sokrétű, feleslegesen sok szellemi energiát elrabló tényező. A történelem oktatása lenne az egyik legfontosabb, amit újra kellene gondolni.

Pipas 2020.03.04. 19:14:35

@Urban Gorilla: "Régen a múlt fontos volt, péda volt, de ma egy idegesítően sokrétű, feleslegesen sok szellemi energiát elrabló tényező."

Igen, de az is igaz, hogy régen messze nem változott olyan sebességgel a világ mint most. Száz évvel ezelőtt még a fiatalok joggal gondolták, hogy az életük többé kevésbé olyan lesz, mint a szüleiké.

A cipész örökölta az apja szerszámait és folytatta a munkát. Ma ha a fiatal történetesen ugyanat a szakmát választja mint a szülő, akkor is hamar rá kell ébredjen, hogy egészen mást csinál.

Ez nyilván egy olyan gondolkodásmódot eredményez a fiatalok körében, hogy elszakadnak a múlttól. Szerintem ha nem is tudatosan, de érzik vagy hiszik, hogy az ami régen volt már nem ismétlődik meg. A háborük máshogy néznek ki, a diktatúrák máshogyan néznek ki, az élet más, ezért úgy gondolják, hogy Hitler vagy Sztálin nem számít.

Persze számít, de persze nem annyira, mint amennyire régen számított a múlt.

Pipas 2020.03.04. 19:17:47

@Urban Gorilla: "A történelem oktatása lenne az egyik legfontosabb, amit újra kellene gondolni."

Nem hiszem. A jelen fontosabb mint a múlt, a jövő fontosabb mint a múlt. A matematika, a fiizika fontosabb, mint a történelem.

És elhanyagoltabb is. Ott a technika például, hány óra technika van az általános iskolában? Hány óra történelem?

A technika például olyan sajnos mint a szex: annyit tudnak róla, amennyit egymástól hallottak. :-\

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2020.03.04. 19:21:14

@Pipas: Hát lehet, hogy pont abból a szempontból kéne újragondolni, hogy a töredékét kéne tanítani jelen dolgok fontosságának javára.

Pipas 2020.03.04. 20:31:21

@Urban Gorilla: Lehet. Vagy csak máshogy. Abban azt hiszem egyetértünk, hogy nem úgy mint most. :)

Killary Fucking Clingon 2020.03.04. 20:34:32

Az iskola oktatásra való, neked meg otthon tanulni kell a majmoddal Az iskola nem egy gyermek megőrző ahol a gyerek minden kívánságát teljesíteni kell. Nem kell, legyen tiszta, rendezett, fölszerelt, a gyerek meg otthon tanuljon meg alkalmazkodni, viselkedni és normális módon együttműködni másokkal. Az iskolában nem wellness foglalkozások vannak hülye-gyerekek számára, hanem oktatás. Értelem szerűen a kicsiknek kicsit játékosabban, a nagyobbaknak komolyan. Igen, az iskola nem a gyerekek igényeinek kielégítésére való, ahogy a liberális köcsögök szeretik értelmezni.." Jól van Pistike, nem baj hogy eltörted Áronka kezét, nem te tehetsz róla.., tanulni sem kell ma, és nem mondunk neked nemet semmire mert az, juj, csúnya dolog, nem szabad téged megzavarni az önkifejezésben amikor szarral kened a falat..vagy a tanárnőt rugdosod mert rád mert szólni hogy ne pofázz bele a mondandójába.."
Faszfejek vagytok egytől egyig ott a bal liberó oldalon..

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2020.03.04. 20:44:18

@Killary Fucking Clingon: Ha nem haragszol, akkor ebbe most nem folyok bele veled. Más kommentelőktől úgyis megkapod majd a magadét.

Killary Fucking Clingon 2020.03.04. 20:49:26

@Urban Gorilla: nem probléma, alapból tudják hogy igazam van. Mindenkinek akiknek kölyke van és iskolába járatja, az találkozik a "liberális" gyereknevelés valóságával, mások hülye gyereke miatt :) Hello

Killary Fucking Clingon 2020.03.04. 20:50:39

és persze a gyermek a legnagyobb vesztes, mert hát az lesz belőle amivé nevelik..

nemecsekerno_007 2020.03.04. 21:06:26

Közhelyes, de mi a siker titka?!?

A sikernek nem titka van, hanem ára.

törppicur 2020.03.04. 22:07:42

A NAT kidolgozója szerint az iskola nem a gyerekek igényének kielégítésére való

És igaza van.

Az iskola nem a gyerek igényeit, hanem a társadalmi szükségleteit elégíti ki, még ha a büdös kölke ennek nem is örül.

Lenin mondta talán nem a NAT, hogy tanulni, tanulni, tanulni. Hogy mit hasznos tanulni, az olyan, mint a reklám - utólag kiderül, mi volt hasznos, mi nem. De hogy azért nem tanulni semmit, mert esetleg nincs rá szükség, az marhaság.
Nem lehet 6-10-16 éveseknél szelektálni a tanítást, hogy neked nem kell a matek, neked nem kell az irodalom, mert KELL (és az iskolarendszer sem tudná egyébként kezelni). Nem mellesleg, ha úgy lenne, azon ajvékolna a ballibbantság, hogy miért nem tanulhatja minden gyerek azt, amit a másik.

Az iskolába nem bulizni járunk, remélem. Az iskolát, a pedagógust, a tudást tisztelni kellene, még akkor is, ha nem mindenkinek van esélye a tudásra, a pedagógusi pályára. Ezt a tiszteletet talán a ballib gondolkodók pédamutatásával is lehetne erősíteni.

törppicur 2020.03.04. 22:13:29

Azt írod

Senkinek nem esik le a tény, hogy az általános iskolában tanultaknak mindössze 4%-ára emlékszik egy gyerek felnöttként, míg ha gimnáziumban átismétli újra, akkor kemény 9%-ot tud beépíteni felnőtt életébe.

Arról van adatod, hogy hány százalék lehet az a tudás, amit nem ismétel gimnáziumban a diák, hanem az elhomokozott általános iskoli évek helyett először gimnáziumban tanul, alapok nélkül?

Miért is kell gimnáziumba járni a gyereknek ha nem tanult általánosban? Nem lehetne azt elfogadni, hogy valahogy mégis minősíteni kell a gyereket és nem kell gimnáziumba járni, nem kell a 14-18 éves időszakot elvenni attól, aki nem akar sokat tanulni? Lehet, dolgozni akar, lehet linkeskedni, de nem tanulni. Később meggondolhatja magát. Ha a 6-8 éveseket nem akarjuk a tanulás igájába hajtani, a már valamelyest kialakult személyiségű kamaszokat miért?

Orbánék Moszkva fele menekülnek! 2020.03.04. 22:37:24

Én külön örülök, hogy ez a Takarodó akárki legalább elárulta az országnak, hogy a fideszes fajta kinevelése hogyan történik: már az iskolában engedelmes, betanított majmokat kell neveli belőlük, akik már 8-10 éves korban megtanulják, hogy minig van egy főnök, az fújja a passzát szelet és neki (meg a rendszerének) engedelmeskedni kell. Visszapofázni nem lehet, önállóan gondolkodni meg kritikai vélmeményt mondani meg plánme nem.

Ezek a kivénhedt illibbant szarok ebben élték le a gyerekkorukat, engedelmes birkák lettek, a gyerekeiket is erre törték be.
Errefel ezt az összes többi magyar gyerekkel ugyanígy akarják.

Szerencsétlen múlt századi idiótákon a világ már 80 éve túllépett, ezek még mindig a Horthy csendőri rendszeréért áhítoznak, a 21. századba még 800 év múlva se érkeznének meg.

Orbánék Moszkva fele menekülnek! 2020.03.04. 22:41:01

@Killary Fucking Clingon:

Cicabogár, egy gyerek nem termék, akit kormányzat által kiadott feladatra szül meg az anyjuk, hanem EMBER!
Az emberrel meg tudni kéne bánni, nem pedig csak arra használni, hogy 15 éves korára funkcionális analfabátát csinálok belöle és betehetem a birkamenetembe! Meg kicserélhetem, ha elromlik.

Világít a torony 2020.03.04. 22:44:24

OK. boomers! Nektek tényleg Horthy, avagy a kádári iskolarendszer való. Pedig az idő bőven eljárt felettetek. A magyar oktatás láthatóan a szinteteken ragadt. Ez nagyon rossz hír a nemzetnek ha az oktatásügye múltban ragad.
Szégyelljétek magatokat boomerek!

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2020.03.04. 23:00:16

@törppicur: Arról nincs adatom. De a gimnáziumi életszakasz, illetve úgy 13-14 éves kortól sokkal alkalmasabb a gyerek szellemileg a tanulásra. Viszont a korábbi évek kemény tanagyagdöngölése, a folyamatos teljesítménykényszer addigra kiégeti a gyereket. Sőt, mivel reaktív lények, addigra már ellenállás is kialakul bennük. Ezek bonyolult módszertani kérdések, ezt nyilván nem lehet egy blog kommentfolyamában megbeszélni. Az alapprobléma az, hogy az iskolarendszer megerőszakolja a gyerekek természetes fejlődési ívét, egyre korábban kezd egyre többet tanítani, így lesz az óvodából iskolaelőkészítő. A szülők is büszkék arra, hogy a gyereke már a többiek előtt ír, olvas stb. (nem lesz sikeresebb az életben, csak bizonyos funkciói gyorsabban alakulnak ki, de aztán a többiek behozzák. Alapvetően a módszertannal, és a tananyag korai töménységével van a baj. Az, hogy a gyerekek "igénye", az nem azt jelenti, hogy a gyereket kell megkérdezni, hogy mit akar csinálni. A másik két fentebbi hozzászólónak azért nem érdemes reagálni, mert ők ezt így értik. Oktatási értelemben ez azt jelenti, hogy van egy szellemi kapacitása és igénye a tanított információ befogadására. Ugyanúgy, ahogy van igénye a táplálékra. Az is egy igény, és a gyerek etetésénél figyelembe kell venni. Nem tölthetek bele napi 5000 kalóriát. Az oktatási rendszerrel ez az egyik fő baj. A NAT-al sok másik baj is van, mert az nemcsak a gyerekek, hanem senkinek az igényeit nem elégíti ki. És azért az baj. Én azt vallom, hogy a gimnázium végére kb ugyanide kéne megérkezni, de teljesen más ütemben. Tehát aki 14 évesen elhatározza, hogy a burkolói szakmát választja, ami nagyon becsülendő, az miért kell halmazelmélettel és szerves kémiával traktálni ilyen szinten? Kíváncsi vagyok, hogy pld az itt vitatkozók hány százaléka tudná (akár gimnázium után is) felidézni a hetedekes kémiát? És annak hány százalékát? (Fejből) És nem úgy, hogy "emlékszem, hogy volt valami, hogy az ionok ott stb stb.", hanem úgy, mint jelen pillanatban használható tudásbázis. Ugyanez fizika, stb.

Pipas 2020.03.04. 23:09:38

@Világít a torony: "OK. boomers! Nektek tényleg Horthy, avagy a kádári iskolarendszer való. Pedig az idő bőven eljárt felettetek. "

Vicces, amikor az oktatást pocskondiázod ezzel, merthogy a boomer korosztály az pont Horthy és a Kádári rendszer között született. Mostanában cirka 70 évesek. Gondolod, hogy sok "boomer" van ezeken a blogokon?

Vicces, amikor egy félművelt ember leszólja a többieket a butaságuk miatt. ;)

kvadrillio 2020.03.04. 23:18:05

akik a bibliját beteszik az irodalmi kötelező olvasmányok közé azok csak erre képesek mert iq nélküliek ! vagy csak baromnak születtek a magyar nép kárára. KI KELL INNEN ŐKET TOLONCOLNI OCCT KÉSZ !

SIRALMASAK...

Orbánék Moszkva fele menekülnek! 2020.03.05. 00:08:45

@kvadrillio:

ezt most benézted, nekem például a toronymagasan a Bibiliai Ószövetségi része volt a legemlekzetesebb olvasási élményem a gimnáziumból. Nem is csoda, hiszen ez nem irodalmi, hanem annál magasabb szintü alkotás, ami a lelket megfogja. Ez volt egyébként a vallási iratok kanonozációjának alapja is.

Egyébként a zsidók már kora gyerekekkorukban is kapcsolatba kerülnek a Tórával, az értelmezését, a vitatkozást már gyerekkorukban gyakorolják, nem is csoda, hogy felnött korra nem segédmunkások leszenk zömmel, hanem értelmiségiek. Errefel zúgolódnak a lúzer antiszemiták, hogy a zsidók nem is dolgoznak, mert nem látod öket kukásként, kömüvesként, árufeltöltökent.

törppicur 2020.03.05. 00:44:38

@Urban Gorilla:
Jól értelek, a gyereket 13-14 éves koráig nem terheljük. Majd akkor ő megvilágosodik és igényli, hogy megtanulhassa azt 3 év alatt, amiből érettségizik (amit a szülei 10 év alatt tanultak meg poroszos körülmények között)?
Az amúgy nem valószínűbb-e, hogy a nem terhelt, nem számonkért gyerekek nagyobb hányada ellinkesedik, és ha addig nem kelltt, később sem fog tanulni.
Nem ez figyelhető meg a társadalmunk látens munkaerőtartalékánál, nem tanult 10 évig, meg utána sem dolgozott még 10-et és már úgy tanulna, meg dolgozna, csak nem tudja hogyan, a többség meg nem győzi kivárni, hogy rádöbbenjen.

Pipas 2020.03.05. 07:01:56

@Orbánék Moszkva fele menekülnek!: "Egyébként a zsidók már kora gyerekekkorukban is kapcsolatba kerülnek a Tórával, az értelmezését, a vitatkozást már gyerekkorukban gyakorolják, nem is csoda, hogy felnött korra nem segédmunkások leszenk zömmel, hanem értelmiségiek. "

A magyarok meg már gyermekkorukban kapcsolatba kerülnek a matematikával, megtanulnak számolni, érvelni. Sokkal hasznosabb, ha nem akarsz segédmunkás lenni, hanem értelmiségi. És persze ugyanez igaz a fizikára, a biológiára és a többi természettudományra. ;)

rallus 2020.03.05. 07:12:19

WEÖRES SÁNDOR (1913-1989):
A birka-iskola
Egyszer volt egy nagy csoda,
neve: birka-iskola.
Ki nem szólt, csak bégetett,
az kapott dicséretet.

Ki oda se ballagott,
még jutalmat is kapott,
így hát egy se ment oda,
meg is szűnt az iskola.

a nagy hohohorgász 2020.03.05. 07:22:57

A waldorfos suliban pont az van amit a poszter írt. És lám milyen okos társadalmi emberek kerülnek ki onnan... Hahaha poszter te a te gyerekeddel azt csinálsz amit akarsz, de a többség még mindig nem kér belőle. Még sokáig kell hulyiteni a népet libsik mire a többség erre raallna, addigra viszont felnonek a már általatok fertőzött szabad emberek akik miatt megint csak elrettento példa lesz a libsi nevelésről.

midnight coder 2020.03.05. 07:26:35

Az iskolának alapvetően az lenne a feladata, hogy az életre készítsen fel. Ami jelen esetben azt jelenti, hogy a globális munkaerőpiacon versenyképes tudást és képességeket kellene biztosítani elsősorban, kinek-kinek a képességei függvényében.

enrikokaruszo 2020.03.05. 07:44:04

társadalmi igények kielégítésére
ennek a gyermek is részese
mire felnő, a külső és a belső igények összeérnek
nem mindenkinél, persze
fentebb a példa, van aki megreked

Willkommenskultur 2020.03.05. 08:07:45

Sajnos nem rombolhatjak tovabb a fiatalokat a lipcsyk, igy vigasztalhatatlanok.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2020.03.05. 08:19:57

@midnight coder: Először is tisztázzunk valamit: Felejtsük már el ezt az liberálisozást, mert én semmiféló módon nem propagáltam a liberális oktatást, amiről egyébként pontosan senki nem tudja, hogy mit jelent, mert nyilván annak is vannak változatai, szintjei. Nem csak két rendszer létezik, és nem csak két véglet. Nem csak a magyar, ahol már az óvodát iskolának használják és olyan mennyiségű tananyagot paukolnak a gyerekbe, aminek semmi értelme nincs bizonyos életkorban, és az ultraliberális oktatás, vagy Waldorf, ahol a gyerek gyakorlatilag azt csinál, amit akar. Én semmilyen módon nem utaltam arra, hogy a gyereket szabadon kell engedni, és hagyni, hogy ne tanuljon. Akik a jelenlegi magyar rendszert védik, azoknak nem esik le, hogy olyan mennyiségű és összetettségű anyagot tanulnak a gyerekek általános iskolában, mondjuk 13-14 éves korig, ami nem képes bennük megmaradni. Az itt kommentelől közöl alig akad valaki, aki akár töredékesen fel tudja idézni az általános iskolában tanultakat használati szinten. Tehát mondjuk egy vetélkedőben el tudjna mondani, miért tört ki az örökösödési háború, mettől meddig uralkodott Nagy Frigyes porosz király és kémiából elmondja, hogy mi a Pauli-elv, és nem csak a tankönyvben való képre emlékszik, hanem el is tudja magyarázni valakinek. Máskülönben semmi értelme nem volt megtanulni. Teljesen feleslegesen töltötte vele az idejét, feleslegesen tanult rá otthon este, írt dolgozatot, félt annak eredményétől stb. Itt arról van szó, hogy rengeteget kell tanulnia a gyereknek, de az intellektuális szintjének megfelelően, a szellemi fejlődés szakaszait figyelembe véve, és valós, az életben hasznosítható tudást kell átadni, aminek van értelme.

Azt is tudni kell továbbá, hogy a mai magyar társadalom katasztrofális helyzetben van. Iszonyatos a társadalmi agresszió, szorongás (van egymillió alkoholista, vagy több), frusztráltság (ez minden területen látszik), az ellenségeskedés, borzalmas szinten vannak az emberi kapcsolatok, a család, a házasság, a morál, az erkölcs, a társadalmi normák betartása, a gazdaság, a környezet, a közbiztonság, közlekedés, az empátia, a segítőkészség, az ország egyik fele gyűlöli a másikat és fordítva, és sajnos az a tény, hogy ezt nem a waldorfosok csinálták, hanem azok a generációk, akik ebben, a gyerekeket már 6 éves koruktól szellemileg mérhetetlenül és felesleges dolgokkal leterhelő, napi szintű szorongásban tartó, az intellektuális teljesítmény kudarcát büntető, tekintéyelvű rendszerben nevelkedtek fél évszázadon át.

@Pipas: "A magyarok meg már gyermekkorukban kapcsolatba kerülnek a matematikával, megtanulnak számolni, érvelni." Ez nem igaz. Kapcsolatba kerülnek, de nem tanulnak meg számolni és érvelni. Iszonyatosan alacsony az érvelési kultúra nálunk, azt meg szerintem ne is említsük, hogy egy általános iskolát végzett embernek milyen fogalma van a matematikáról és a számolásról minden mással együtt későbbi élete során. (Úgy, hogy 6 évig tanulta, és írt belőle 126 dolgozatot. Ez a legnagyobb hazugsága a rendszernek, hogy mit tanulnak meg. Nem tanulnak meg semmit, és amit megtanulnak, arra maximum a dolgozatik emlékeznek. Anemzetközi összehasonlításokban, szövegértés, olvasás, nyelv, matematika a magyar gyerekek a szint legalján kullognak. De komolyan, én olyan szívesen levizsgáztatnám az itt kommentelők közül a jelenlegi rendszert védőket általános iskolás fizikábók, kémiából, matektból. (És még pár verset is elmondatnék velük, amit meg kellett tanulni.)

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2020.03.05. 08:26:24

@Willkommenskultur: A mai társadalom katasztrofális helyzetét, az értelmi színvonalat, vitakultúrát (felnőtteknél), az agressziót, műeveletlenséget, frusztrációt, társadalmi szorongást, társadalmi megosztottságot, morális, családi, emberkapcsolati, környezeti válságot nem a libcsyk okozták, hanem a mostani oktatási rendszerrel megegyező rendszerben nevelkedett és szocializálódott felnőtt társadalom. Ennek a rendszernek egy olyan társadalom az eredménye, ami jelenleg van.

moloy 2020.03.05. 08:53:55

@Urban Gorilla: Sajnos az EGÉSZ alapvetése hibás! Főképp az, hogy a gyereket az iskolának kellene nevelnie! Az iskola csak a szülők segítői (lásd: nem az iskolának, az ÉLETNEK tanulunk), mivel minden felelősség a SZÜLŐKÉ, hogy gyermeküknek ne boldog gyerekkort, hanem
SIKERES felnőttkort biztosítsanak. És, nem véletlen az emberöltő genetikusan kialakult 24 éve, mégha 18 éves korában már "megkapja" a fiatal a nagykorúságot.

a nagy hohohorgász 2020.03.05. 08:59:39

@Urban Gorilla: szerintem meg nem az oktatás a felelős ezért, hanem az élet illetve az aki elkummantotta az iskolát. Tudod az élet már csak olyan hogy nem csinálhatsz mindig azt amit akarsz, erre készít fel az iskola. Én végigjártam a ranglétrát a főiskoláig és bizony hasznos volt minden, legfeljebb nem arra sepcializálódtam. De 1 általános iskolás gyerek nem tudja eldönteni mi a fontos és mi nem. És ha még is úgy lenne ahogy te mondanád hány gyerek engedheti meg magának hogy amíg ki nem találja mit akar addig éljen mint marci hevesen? Miből? vagy apuci pénzéből vagy megy a sírás hogy a rohadt állam nem támogatja azt utkeresésemet...

a nagy hohohorgász 2020.03.05. 09:15:40

amit alsóban tanultunk szinte minden kell, felsőből a matek 100% fizika kb 50% kémia 50% biológia 50% történelem 70% (aki ennek nem látja a fontosságát az nagy kockázatot vállal-nem a pontos évszámra gondolok hanem arra hogy mi miért történik ÖSSZEFÜGGÉS!!!!!) magyar nyelv és irodalom 60% rajz és ének zene30% testnevelés 100% ( már csak az egészség miatt ) És ezek az én átlagos értékeim saját tapasztalatból közgazdász diplomával. Jó lenne ha a poszter konkrétan elmondaná miket nem használ az általános iskolai tananyagból? Egyáltalán akkor milyen tudás alapján tudja megítélni mi kell és mi nem???? Gondolkozol te amugy?

HaCS 2020.03.05. 09:19:18

Nem hiszem, hogy olyan sok dologban egyezne a véleményem Takaró úréval, de ezúttal ha jól értelmeztem a szavait, akkor igazat kell adnom neki.

Mert ez az általánosító kijelentés:

"A gyereknek bizony van igénye, és az nem a lógás és a felnőttek kijátszása. A gyerek szeret tanulni, szereti megismerni a világot, szeret fejlődni, szeret a legjobb lenni, szeretne minél többet megtudni a világról, szereti a felnőttek dolgait elsajátítani."

még a 10. életév betöltéséig is csak korlátozottan, és gondos terelgetés mellett igaz. A gyerek úgy ismeri meg az emberi, kapcsolati világot, hogy feszegeti a határokat. Ez megvan?
Igenis a felnőttek feladata, kötelessége, és felelőssége a fejlődését mederben tartani, és helyes irányba terelni. Az életre felkészíteni. Mert ami az ő pillanatnyi igénye, az lehet, hogy köszönőviszonyban sincs, vagy éppen ellentétes azzal, amilyen mintát, gondolkodást, viselkedést a későbbi még remélhetőleg nagyon hosszú életében hasznosítani tud. Amely életről szülői, társadalmi burokban élvén még csak kezdődő fogalmai vannak. tekintve hogy a szülői nevelés (nem véletlenül) csak szépen lassan, hosszú évek alatt szoktatja át az álomvilágból a felelősségteljes létbe.
Az egy másik probléma, hogy a mai felgyorsult világban a felnőttek sem tudják pontosan mi lesz, mire a gyermek felnő, de a fiatalokhoz képesti relatív előnyüket ez nem csökkenti.

És itt most nem a pedagógiai módszerekről van szó. Azokról kell(ene) is legyen komoly szakmai vita. Minél több. De komoly pedagógus szakemberek részéről bevonva az iskolákat. A gyerekek igényeit meg ahol egyáltalán lehetséges, ott figyelembe kell venni más szempontokkal együtt. És pont.

Mert mindenki "szeret a legjobb lenni", de csak egy olyan lesz sajnos.

midnightcoder2 2020.03.05. 09:22:02

@Urban Gorilla: Ez nem is arról szól, hanem arról, hogy aki fiatalon használja az agyát, az késõbb is használni fogja. Aki meg csak nõ mint a fû, az késõbb is hülye lesz. Koncentrálni nem túl érdekes dologra szar dolog, sokkal jobb focizni az udvaron. De aki ezt nem tanulja meg fiatalon, az hogy fog végigülni úgy egy pár órás meetinget hogy utána profitáljon az ott elhangzottakból ?

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2020.03.05. 09:36:37

@a nagy hohohorgász:
"szerintem meg nem az oktatás a felelős ezért, hanem az élet illetve az aki elkummantotta az iskolát." De az oktatás felelős, illetve nagyon nagy részben. A nevelés lényege az, hogy a gyerek olyan legyen felnőttként, amilyené őt a gyermekkori hatások változtatják. Ha ez nem így lenne, akkor a nevelés lényege kérdőjeleződne meg. Az a társadalmi viszonyrendszer, ami ma van, az a gyerekek iskolai időszakában beléjük épölő normarendszer és érzelmi struktúra miatt van.
"De 1 általános iskolás gyerek nem tudja eldönteni mi a fontos és mi nem. " Persze, hogy nem. Ezt a felnőtteknek kell eldönteni, csak az a baj, hogy rosszul döntik el. És nem igaz, nem kell minden, amit a gyerek az általános iskolában tanul. A jórésze kell, de nem 14 éves korban fogja hasznosítani, de amire haszonsítania kell, addigra elfelejti. Az pedig a legnagyobb tévedés, hogy a matematika 100%-ban kell. Ez nem igaz. Az az ipari forradalom idején, 1818 körül, az intézményes közoktatásban alakult ki, hogy a matematika a tantárgyak királynője, és az az okos és legnagyobb eredményeket elérő gyerek, aki jó matematikából. Ezt egész egyszerűen nem bizonyítja az élet. Nagyon sok dolgot kell tudni matematikából, de a matematika túldimenzionálása egy kétszáz évvel ezelőtto (akkor valóban szükséges) rossz beidehződésből származik, ami a mai napig szívósan tartja magát. "Jó lenne ha a poszter konkrétan elmondaná miket nem használ az általános iskolai tananyagból? " (Példáúl nem tanították meg Önt arra, hogy ez egy felszólító mondat, és nem kérdőjel kell a végére? Általános iskola alsó tagozat.) Én pld. nagyon minimális módon használom az életemben a kémiát, fizikát - illetve jelen van, de csak alap szinten. Ennek például a tördeékén sem használom, nagyon jól lehet élni, egyetemet végezni, vezető beosztásokban dolgozni kovalens kötés és Le Chatelier elv nélkül: tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/kemia/altalanos-kemia
De ennek sem vettem különösebben nagy hasznát az életemben:
tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/kemia/altalanos-kemia/elektrokemia/faraday-torvenyei
Szóljon, ha Ön igen.
"Egyáltalán akkor milyen tudás alapján tudja megítélni mi kell és mi nem???? "
Olyan tudás alapján, hogy egyfelől én is végigjártam mindent, az első bölcsődétől az egyetemi diplomáig, 49 éves vagyok, látom, mi lett azokból, akik az iskolában jól teljesítettek, példának voltak állítva. Semmivel nem vitték többre, semmivel nem lettek okosoabbak, boldogabbak, elveszett ez a tudás, sőt kifejezetten azokból lett komolyabb és sikeresebb ember, akik az iskolai évek alatt problémásak voltak, nem ment nekik jól. És ez nem amiatt volt, mert rossz volt a képességük, hanem mert a valóban jó képességű gyerek fejlődési ívét nem lehet ráerőszakolt tananyaggal megerőszakolni. Másfelől meg onnan tudom, hogy alapvetően társadalomtudománnyal foglalkozom, társadalmi kommunikációval, társadalomlélektannal, ezen belül különösen társadalompatológiával, a társadalmi működések rendellenességeivel, és ezekből évtizedek alatt pontosan látja az ember, hogy az oktatási rendszer milyen utóhatásokat eredményez, de ezt itt nem fogjuk megvitatni.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2020.03.05. 09:39:48

@midnightcoder2: Nekem nagyon sok problémám volt az általános iskolában alapvető humán beállítottságom és zenei, képzőművészeti érdeklődésem miatt, nagyon sok nehézséggel küzdöttem, amit nem toleráltak, rossz volt az eredményem. De azért felnöttként nagyvállalatok igazgatója és igazgatótanácsi tagja lettem, és végigültem párezer óra meetinget. És vezettem is azokat. Ebben nincs összefüggés. Van egy másik bejegyzésem, a "kisunokám színjeles" címmel, ott ezt jobban kifejtem.

a nagy hohohorgász 2020.03.05. 10:00:29

@Urban Gorilla: Te nagyon okos ember vagy, viszont egyet meg én mondok ha az emberek odafigyeltek volna általános iskolában a matematikára (+;-;*;/ és százalékszámítás) nem szopták volna be a devizahitelt, ha ismerték volna a történelmet akkor tudták volna hogy jön a válság amiből az eladósodott ember mindig szarul jön ki. De te inkább azt mondod ( főleg úgy hogy Te is még abban a rendszerben tanultál mint én ) hogy az 1 millió alkeszről az oktatás tehet, hát kurvára nem. Amúgy nem hiszem hogy külső segítség nélkül ( család vagy politika) képzőművészeti vénával Te humán vonalon olyan sikeres lennél mint aminek írtad magad. Szerinted hány gyereknek vannak olyan lehetőségei mint neked????? És még mindig nem írtad le konkrétan hogy mik azok a tényleges dolgok amiket nem használsz matematikából, fizikából és kémiából! kérlek válaszolj, mert ha 49 évet leéltél akkor nem hiszem hogy ne használtad volna őket... csak legfeljebb nem tudod hogy azt használod .

HaCS 2020.03.05. 10:15:54

"A nevelés lényege az, hogy a gyerek olyan legyen felnőttként, amilyené őt a gyermekkori hatások változtatják."
hu.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1gyvez%C3%A9relt_gondolkod%C3%A1s

"Ha ez nem így lenne, akkor a nevelés lényege kérdőjeleződne meg."
hu.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_consequentiam

"Az a társadalmi viszonyrendszer, ami ma van, az a gyerekek iskolai időszakában beléjük épölő normarendszer és érzelmi struktúra miatt van."
hu.wikipedia.org/wiki/Post_hoc
hu.wikipedia.org/wiki/Secundum_quid

Inkább nem folytatom.

HaCS 2020.03.05. 10:56:57

Egy óriási gondolkodási szakadék van egyébként az emberek között.

Mi történik, ha tapasztalsz valamit, problémába ütközöl? Vagy megpróbálod megoldani magadnak, mert érdekel, vagy mert kényszerű, vagy ha nem érdekel, és megteheted megoldatod mással (vagy az "idővel").

Vannak, akik szívják magukba az információt, mint a szivacs, mert ki tudja milyen összefüggést találnak, vagy mire lesz az még jó. Ők találnak is összefüggéseket, összekapcsolják az egyre több információt, és egy részüknek találnak is értelmet, használják.

Mások elvannak az életükben, nincs igényük erre, vagy mert nem találkoznak adott típusú problémákkal, vagy mert nem érdekli őket mélységében. Így aztán nem is mélyülnek el, nem is látják az összefüggéseket, és vagy nem tudják megoldani az ilyen problémákat, vagy megoldják, de nincsenek tudatában a megoldás forrásának. Nem használják a tudást.

A matematika ráadásul pont ilyen. Pl. a középiskolás függvénytant egymillió helyen lehet használni, ha valakinek van rá igénye(!) (Meg ha volt rá igénye általánosban annyira, hogy bizonyos összefüggések itt már felépülhessenek.). Minél mélyebben ássa bele magát az ember, annál több helyen leli meg az értelmét. Ha nem érdekli, nem is fogja használni persze, pont ez a gond a gyerekek igényeivel is.

Aztán vagy jön olyan probléma, amit nem old meg sem az idő, sem más, vagy nem.

a nagy hohohorgász 2020.03.05. 11:08:01

@HaCS: összefoglalva szerintem azt írtad hogy az embernek ahhoz bizony tanulnia kell hogy el tudja dönteni mire van szüksége és mire nem. Minél később kezd el tanulni annál nagyobb lemaradásban lesz. Illetve nem hiába van az a tapasztalat hogy a hülyék azt hiszik mindent tudnak az okosok meg tudják hogy még nagyon keveset tudnak. És persze a poszter szerint hagyjuk rá a kisiskolásokra hogy eldöntsék mit akar tanulni és mit nem. Megalol b+

2020.03.05. 11:09:23

@törppicur: a tiszteltet ki kell érdemelni. Elsősorban teljesítménnyel, másodsorban gerinccel.

a nagy hohohorgász 2020.03.05. 11:25:55

@a szürkebarát ötven árnyalata: és a teljesítményhez meg a gerinchez is tanulni kell! akkor miről beszélsz? Hogy legyen egy tanár jó, ha nincsen szemben vele alap követelmény? ember normális vagy? vagy te annyira szarsz a gyerekedre hogy csak az számít hogy a gyerekedet olyan tanár tanítsa aki azt tanít amit ő vagy a csimótád akar és nem azt amivel be tud illeszkedni a világba? erre ott van a Waldorf wazze

2020.03.05. 11:31:51

@a nagy hohohorgász: én nem sértegettelek. Légy szíves, ne használj otromba szavakat.

2020.03.05. 11:32:35

@a nagy hohohorgász: amúgy látom, te hiába tanultál. Tanultál?

2020.03.05. 11:33:15

@a nagy hohohorgász: kitűnő iskolapéldája vagy a szerző által bírált oktatási rendszernek.

a nagy hohohorgász 2020.03.05. 11:49:07

@a szürkebarát ötven árnyalata: azért mert ti tanulás nélkül is meg tudtok élni ilyen olyan gerinces módon, azért az egyszerű parasztgyereknek mint én még tanulni kell mert mehetek hozzád segget nyalni különben, így meg a gyereked fog az én gyerekemhez jönni segget nyalni. Ámen

2020.03.05. 11:54:10

@a nagy hohohorgász: sok szerencsét ehhez a gyerekednek. Szüksége lesz rá. Ilyen apával/anyával.

a nagy hohohorgász 2020.03.05. 12:22:17

@a szürkebarát ötven árnyalata: látod erről beszéltem, nekem nem nagyon kell szerencse az élethez mert tanultam, és a gyerekem sem lelkibeteg mert alkalmazni is tudom amit tanultam és nem felejtettem el. Na pá

a nagy hohohorgász 2020.03.05. 12:55:51

@a szürkebarát ötven árnyalata: amúgy a ti általatok favorizált oktatási rendszer terméke Grétacska is, aki ugyan jót akar de azt kurvara nem tudja hogyan csak belefosik a ventilátorba. A lényeget meg oldja meg a tanult mérnök tudós közgazdász orvos stb.... Kíváncsi vagyok steve jobs vagy pl a NASA mit szólna ehhez az oktatási rendszerhez, de sejtem. Nem tanulhat mindenki a ceun buzulast....

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2020.03.05. 12:58:00

@HaCS:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Szalmabábérvelés

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2020.03.05. 13:08:51

@a nagy hohohorgász:
"Szerinted hány gyereknek vannak olyan lehetőségei mint neked?????"
Kevésnek. Mert ez a rendszer nem tud velük mit kezdeni, perifériára sodorja őket, az intellektuális kudarc megaláztatásában kell élniük szinte a teljes gyermekkorukat. Én 7 évesen egy másik általános iskolába kerültem, mert a családunk másik városrészbe költözött, és csak a zenei osztályban volt hely. Két évre rá az énektanár behívatta az én szüleimet és egy másik gyerek szüleit, mondván, hogy azt tanácsolja nyomatékkal, hogy tegyenek minket át más, nem zenei osztályba, mert semmi képességünk és tehetségünk hozzá, és csak zavarjuk a zenei érdeklődési gyerekek munkáját, akik nem véletlenül járnak ebbe az osztályba. Na most az történt, hogy a teljes osztályból csak mi ketten fogallkozunk életvitelszerűen zenéve, én az együttesemmel bejártam a világot (Amerikától Moszkváig, Brazíliától egész Európát, egy bizonyos műfajban a világ legjobbjai között tartanak számon mint zeneszerző és gitáros és a Gretsch gitárgyárnak én voltam az első kelet-eutópai endorser művésze, mellette Bach fúgákat és barokk, kontrapunktuális polifóniát zongorázom. A társam pedig jelenleg Magyarország legjelentősebb zenei managere, producere, akinek akkora tekintélye van a zenei iparban, mint keveseknek. Ezzel párhuzamosan az akkori osztályom egyetlen tagja sem foglalkozik zenével. És ez csak egy aprócska történet abból, hogy ez a rendszer hogyan kezeli a gyerekeket, hogyan segít kiművelni a tehetséget. Mindkettőnknek, (de nekem biztosan) iszonyatos lelkierőse és energiára volt szükség, hogy az iskolai kudarcok és perifériára kerülés ellenére építeni tudjam az életemet, és valamifajta szakmai sikert érjek el több területen. Ha az iskolarendszeren múlott volna, ha elhottem volna, amire predesztinálnak, akkor ma sehol nem lennék.

2020.03.05. 13:15:27

@a nagy hohohorgász: Valaki azt mondta, hogy az okos ember mindig kételkedik magában, a buta pedig hihetetlenül magabiztos. Most te úgy írsz rólam, mintha ismernél, pedig kétlem, hogy bármit is tudnál rólam. Egyébként meg ki az a "ti".

2020.03.05. 13:16:44

@Urban Gorilla: ez egy troll, ne fáradj vele.

midnight coder 2020.03.05. 18:42:32

@Urban Gorilla: És nyilván lehettél volna nagyvállalatok igazgatója / igazgatótanácsi tagja, ha anno az általánosban nem forszírozzák a reál tárgyakat, elsõsorban a matekot. Ja bocs, nem is. Max. bölcsészmérnök a mekiben.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2020.03.05. 18:59:29

@midnight coder: A vikágon semmi köze nem volt matekhoz, kifejezetten rossz voltam belőle még középiskolában is. Én nem olyan területeket vezettem, ahol a matematika bármiféle szerepet játszptt volna, sőt a pénzügyi, gazdasági területeket kifejezetten kerülöm. Én kommunikációs stratégiával és kommunikációs rendszerekkel foglalkozom, és ilyen rendszereket látok át. De nem csak numerikus rendszerek vannak, és aki matekból jó, az numerikus rendszerekben, racionális rendszerekben jó. Egy kommunikációs folyamat elemzése ugyanúgy rendszer, csak nem számokra épül. Én a Képzőművészeti Egyetemet végeztem tervezőgrafika szakon, és a reklámiparból tolódtam kommunikációs stratégiai területre. Nyugodt lehetsz abban, hogy az én szakmai életembe semmilyen szerepet nem játszik a matematika. Sőt akkor lennék a mekiben, ha azon múlna a pályám, hogy mit tanultam matekból. Van, akinek azon múlik. A fiam pld nemrég diplomázott, mint alkalmazott matematikus sztohasztika szakiránnyal. Na neki kell a matek, én viszont egy szavát nem értem, mikor erről beszél. Az a baj a mai társadalomban, hogy azt hiszik, hogy mindennek az alapja a logika és a racionalitás, és ez emeli csúcsra a matematikát. Holott a világ dolgainak a legnagyobb része nem logikus és nem racionális, és nem érthető meg racionálisan, és nem oldható meg logikával.

törppicur 2020.03.05. 19:10:54

@Urban Gorilla:
Jól értelek, a gyereket 13-14 éves koráig nem terheljük. Majd akkor ő megvilágosodik és igényli, hogy megtanulhassa azt 3 év alatt, amiből érettségizik (amit a szülei 10 év alatt tanultak meg poroszos körülmények között)?
Az amúgy nem valószínűbb-e, hogy a nem terhelt, nem számonkért gyerekek nagyobb hányada ellinkesedik, és ha addig nem kelltt, később sem fog tanulni.
Nem ez figyelhető meg a társadalmunk látens munkaerőtartalékánál, nem tanult 10 évig, meg utána sem dolgozott még 10-et és már úgy tanulna,

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2020.03.05. 20:00:11

@törppicur: Senki nem mondta, hogy ne tanuljon semmit. Azt sem mondtam, hogy nem terhelhető. Kérdés, mit értünk terhelés alatt. Azt mondtam, hogy az nem az intellektuális teljesítmények korszaka, és ez biológiai tény. Én azt gondolom (nem csak én), hogy bizony kell tanulni sokmindent, de sokkal inkább a megismerésre, fizikai és lelki fejlőésre kellene koncentrálni, és az nem azt jelenti, hogy 12 tantárgyból jön a tanár, elmagyarázza az anyagot, a gyerek csendben van, jegyzetel, megtanulja, és visszaböfögi, amit a tanár számosítva értékel. Ilyen terhelésre semmi szüksége nincs. Az agya sem olyan, nem arra való egy 11-14 éves gyerek agya, hogy napközben tanórákat hallgasson, este házifeladatokat csináljon, dolgozatokra készüljön, aztán reggel negyed hétkor, vagy korábban ébressze a vekker és kezdje előről. Ilyen terhelésre nem való, illetve meg tudja valamennyire csinálni, de tönkremegy bele idegileg. És aztán a felvételi szorongása, hogy bekerülhet-e oda, ahová akar (vagy ahová inkább a szülők akarják), lehet-e az, ami szeretne lenni. Kell tanulnia persze matematikai alapismereteket, irodalmi anyagokat, történelmet, termlészettudományokat, de nem a fent leírt módszertan szerint és nem ilyen mennyiségben. Én azt gondolom, hogy az általános iskolai évek alapismereteket, fizikai, lelki, szellemi fejlődést, megismerési vágyat, kreativitász eredményező időszaka után 4 év alatt megtanulható az érettségi tananyag. De a középiskolával is gond van egyébként, mert a versenyistállól olyan mértékben fárasztják le szellemileg és égetik ki a gyerekeket, hogy emiatt az egyetem végefelé elvéreznek, energiavesztés éri el őket, és szerencsénk van, ha éppen be tudja fejezni. És utána semmire nincs energiája. Az egyetemekre való bejutás drámája teljesen tönkrevág egy gimnazástát lelkileg, a pontok gyűjtése, emelt szint ebből-abból, angolul történelem, matek, duplázás stb. Mire kezdi az egyetemet, egy zombi. Én ezt két gyerekkel végigcsináltam. Na de ez egy másik témakör, csak jeleztem, hogy szerintem ezzel sincs rendben minden.

Világít a torony 2020.03.06. 00:29:47

@Pipas: "merthogy a boomer korosztály az pont Horthy és a Kádári rendszer között született."
Nem, ostoba buta jószág, nem! A magyar boomereknek semmi közük nem volt Horthy korához a ma is élő érthetetlen nosztalgián kívül.
" Vicces, amikor egy félművelt ember leszólja a többieket a butaságuk miatt. ;)"
Csacska jószág! Nem érzed a saját, nehezen össze fércelt mondatodban rejtőző ellentmondást? Biztos nem. Próbáltál szavakat összedobálni, hátha össze áll egy valamennyire értelmes mondat.
Nem sikerült....

Pipas 2020.03.06. 07:08:19

@Urban Gorilla: "kommunikációs rendszerekkel foglalkozom, és ilyen rendszereket látok át. "

Matek nélkül?! Ha-ha, helyesen így hangzik a mondat: "én kommunikációs rendszerekről hiszem, hogy átlátom őket". :D

Pipas 2020.03.06. 07:09:35

@Világít a torony: "Nem, ostoba buta jószág, nem! A magyar boomereknek semmi közük nem volt Horthy korához a ma is élő érthetetlen nosztalgián kívül."

Sikerült ugyanazt leírnod, amit én is állítottam. Gratulálok hozzá.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2020.03.06. 08:23:16

@Pipas: Én is nevethetnék meg lehetnék gúnyos, de nem leszek. Azért mondod ezt, mert a valóságban fogalmad nincs arról, mi az, hogy kommunikációs rendszer. Kicsit olyan, mintha azt mondanád, hogy egy ember lelkét matekkal kell elemezni. Ugyanígy a kommunikációs rendszereknek, de úgy általában a kommunikációnak sincs sok köze a matekhoz. Nem numerikus bázisú az, hogy a társadalom egyik vagy másik csoportja mire, hogyan fog reagálni, milyen gondolati, lélektani folyamatokat indít el benne, mi lesz neki szimpatikus, vagy mi lesz ellenszenves, mi motiválja, mi taszítja, mitől szorong, és ezeket a társadalom legkülönbözőbb csoportjainál, a legkülönbözőbb kommunikációs formákban összehangoltan, hogyan lehet befolyásolni, hatásokat elérni. Ennek nincs matematikai bázisa, ilyen rendszerekhez pont nem matematikai képesség kell, mert nem racionálisak a határok és a hatások. Abban sincs semmi matematika, hogy te miért érzed úgy, hogy neked itt blogokat kell olvasni, és már kora reggel reagálni. Vagy ennek mi az algoritmusa?

midnight coder 2020.03.06. 08:41:21

@Urban Gorilla: A kommunikáció az én fejemben szintén eléggé matek. Csomópontok, élek, gráfok.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2020.03.06. 09:25:49

@midnight coder: Nem tudom, ki mit ért kommunikáció alatt. Én marketingkommunikációval, (reklámmal), de ennek több szintjével, hosszútávú stratégiáival, kríziskommunikációval, ezeknek rendszereivel foglalkozom minden területen, amit ilyen érint. Ezeknek a folyamatoknak pont az a halála, mikor racionálisan, számosítva próbálják megérteni. Most megyünk át egy kicsit más témába, de az egész kommunikációs szakma jelenlegi katasztrófáját az okozza, hogy az internetes mérések lehetősége miatt kezdenek számokra alapozni, és a számokból kiindulni. Ez egy borzasztó irány, mert a hatékonyság drámaian csökken. Arra az egyre "jó", hogy olyanok is beleavatkozzanak, akiknek semmi társadalompedagógia, lélektani érzékük nincs. A társadalmi kommunikáció az nem analízis alapú, hanem szintézis alapú, még akkor is, ha bizonyos dolgokat analizálni kell.

Pipas 2020.03.06. 09:40:49

@Urban Gorilla: "Én is nevethetnék meg lehetnék gúnyos, de nem leszek. Azért mondod ezt, mert a valóságban fogalmad nincs arról, mi az, hogy kommunikációs rendszer."

Ó, lehet, hogy van némi fogalmam azért.

"Kicsit olyan, mintha azt mondanád, hogy egy ember lelkét matekkal kell elemezni."
A "lélek" nem létezik. Az embernek agya van, azt meg matekkal kell elemezni.

"Ugyanígy a kommunikációs rendszereknek, de úgy általában a kommunikációnak sincs sok köze a matekhoz."

A kommunikációt Claude Shannon 1948 környékén kezdte el matematikai eszközökkel elemezni, bevezette az entrópia fogalmát. Azóta kiderült, hogy az információ ugyanúgy alapvető fizikai objektum mint a tömeg vagy az energia. Sőt, az információ az energia és a tömeg közti összefüggések megkerülhetetlenek. Az információ része a fizikai valóságnak nem képzeletbeli dolog mint a "lélek" és így matematikai eszközökkel elemezhető.

"Nem numerikus bázisú az, hogy a társadalom egyik vagy másik csoportja mire, hogyan fog reagálni,"

A kommunikációnak nem része az, hogy "mire hogyan fog reagálni. A kommunikáció információátvitelt jelent, nem azt, hogy mennyire leszel mérges vagy szomorú. :D

"milyen gondolati, lélektani folyamatokat indít el benne, mi lesz neki szimpatikus, vagy mi lesz ellenszenves, mi motiválja, mi taszítja, mitől szorong, és ezeket a társadalom legkülönbözőbb csoportjainál, a legkülönbözőbb kommunikációs formákban összehangoltan, hogyan lehet befolyásolni, hatásokat elérni."

Nem része a kommunikációnak.

"Ennek nincs matematikai bázisa, ilyen rendszerekhez pont nem matematikai képesség kell, "
A valóságnak nagyon úgy tűnik, hogy csak matematikai tulajdonságai vannak. Ha valaminek "nincs matematikai bázisa" arról ésszerű dolog feltételezni, hogy a valóságban nem létezik.

Amiket emlegetsz azoknak persze van "matematikai bázisa".

"mert nem racionálisak a határok és a hatások."
Attól, hogy valamit nem tudunk kiszámítani még nem lesz irracionális. Maximum nem tudjuk racionális eszközökkel kezelni.

"Abban sincs semmi matematika, hogy te miért érzed úgy, hogy neked itt blogokat kell olvasni, és már kora reggel reagálni. Vagy ennek mi az algoritmusa?"

A "van algoritmusa" és a "nincs semmi matematika" nem ekvivalens kijelentések. Egy csomó dolog van aminek nincs algoritmusa (vagy nem tudjuk, hogy van -e), de tisztán matematika. A tételbizonyítás például tisztán matematika, nincs ismert algoritmusa, valószínűleg ténylegesen nincs ilyen algoritmus.

Pipas 2020.03.06. 09:51:27

@Urban Gorilla: "Nem tudom, ki mit ért kommunikáció alatt. Én marketingkommunikációval, (reklámmal), de ennek több szintjével, hosszútávú stratégiáival, kríziskommunikációval, ezeknek rendszereivel foglalkozom"

A kommunikáció információátvitelt jelent, Az, hogy "mit mondjon a marketinges?" az nem kommunikáció, az marketing.

Persze, értem én, hogy ez a vélemény elég furcsa, szokatlan és még bosszantó is lehet, megkérdőjelezni egy művészeti ágat, de nem véletlen teszem.

Merthogy például mondhatnánk (reductio ad absurdum), hogy az egész matematika a matematikakommunikáció része. Merthogy a matematikus azzal foglalkozik egész életében, hogy pontosan mit is írjon a cikkében, hogy a többi matematikus lelkében az az érzés alakuljon ki, hogy "hmmmm... ez igaz" és ne az, hogy "neeee, ez hülyeség".

Azt is mondhatnánk, hogy a hidépítő mérnök kommunikációval foglalkozik, azzal, hogy milyen tervrajzot kommunikáljon az építőbrigádnak, hogy a vonaton utazókban ne alakuljon ki az a lélektani állapot, hogy "jajj, istenem, mind meghalunk".

Abszurd, ugye? A matematikai állítások kialakítása, a híd tervének kialakítás nem a kommunikáció része, akkor az, hogy a reklámot vagy marketinganyagot milyenre alakítjuk miért lenne a kommunikáció része?

Pipas 2020.03.06. 09:55:40

@Urban Gorilla: "Most megyünk át egy kicsit más témába, de az egész kommunikációs szakma jelenlegi katasztrófáját az okozza, hogy az internetes mérések lehetősége miatt kezdenek számokra alapozni, és a számokból kiindulni. Ez egy borzasztó irány, mert a hatékonyság drámaian csökken."

Abszurd. Azt mondod, hogy mérésekre és számokra nem szabad figyelni, mert a hatékonyság drámaian csökken. A hatékonyság azonban "számokból indul ki" és "mérésekre alapoz". Abban a pillanatban, hogy a hatékonyságot emlegetet matematikai, méréseken alapuló érvet használsz.

Azt mondod, hogy a matematikát nem szabad használni és erre matematikai érvet használsz? Ez így nagyon nem korrekt.

Világít a torony 2020.03.06. 12:09:16

Persze. Ezzel az erővel azt is írhattad volna, hogy a boomerek Kossuth Lajos és Orbán Viktor közötti időszakban születtek. Az közelebb áll a tényekhez. A hallomásokból tájékozódók mint pl. te, meg vannak győződve róla, hogy csupán Rákosi gyilkos regnálása alatt volt baby-boom Magyarországon. De nem. A '70-es években volt a következő baby-boom Magyarországon. Így ők nem lehetnek 70 év körüliek, ahogy te írtad.
Pont a hetvenes évek boomerjai a legbeszáradtabb agyúak, ők tartanák a közép Kádár-kori szinten az oktatást, mert agyatlanul azt gondolják, hogy az még megfelel a 21-dik századi kihívásoknak.

Pipas 2020.03.06. 12:32:57

@Világít a torony: "De nem. A '70-es években volt a következő baby-boom Magyarországon. Így ők nem lehetnek 70 év körüliek, ahogy te írtad. "

Csak azokat nem hívjuk boomer korosztálynak. A boomer korosztály a második világháborút követő baby-boom alatt születetteket jelenti. Persze te használhatod ezt a szót másokra is, bárki bármilyen szót használhat bármire, de ha nem mondod el, hogy te milyen rendhagyó értelemben használod a szót, akkor az emberek nem fogják érteni miket beszélsz.

És akkor meg én mondhatom az akármelyik korosztályra, hogy "náci korosztály", mondjuk a te korosztályodra. Ja, hogy te mondjuk ötven évvel az után születtél, hogy a nácik népszerűek voltak és ráadásul egy másik országban. Nagy ügy, nácik mindig voltak, én ilyen értelemben használom a szót.

Vagy mondjuk Greta Thunberg korosztály? Vagy mondjuk cigánygyilkosságok korosztály? :D Vagy mondjuk kommunista korosztály, mert éppen a szocialisták voltak hatalmon?

Pipas 2020.03.06. 12:41:01

@Világít a torony: "Pont a hetvenes évek boomerjai a legbeszáradtabb agyúak, ők tartanák a közép Kádár-kori szinten az oktatást, mert agyatlanul azt gondolják, hogy az még megfelel a 21-dik századi kihívásoknak."

Hát mondjuk nem a hetvenes években születtem, de mindegy. És nem hinném, hogy a hetvenes években születettek agyatlanul azt dongolnák, hogy a kádár kori szintű oktatás az olyan frankó lenne, én pont azt gondolom, hogy akik a kádár kor után születtek, azok azt hiszik, hogy a szocializmus és a baloldaliság olyan frankó dolog.

Akik a hetvenes években születtek, azok tudják milyen volt a kádár kor és milyen volt a kádár kori oktatás. Te nem tudod és azt mondod, hogy most a kádár kori szinten van az oktatás, világos, hogy fogalmad sincs miről beszélsz.

Hogy mást ne mondjak ha a kádár korban egy tanár elkezdett volna azon erőlködni, hogy ő bizony poliktikai meggyőződése miatt nem hajlandó azt az írót tanítani, akit az ország többi iskolájában tanítanak, akkor az iskolából vitte volna el a rendőr.

Ilyen a Greta Thunberg korosztály: nagy pofával nyomni a baromságokat, sértegetni azokat, akik felnevelték. :)

Ez persze csak vicc, nekem eszembe sem jutna olyan, hogy egész korosztályokat, egész generációkat sértegessek. Előítéletes, kirekesztő, szűklátokörű, begyöpsödöt dolog lenne. :D

Világít a torony 2020.03.06. 15:48:41

@Pipas: A boomer a baby-boom időszakokban születettekre utal. Abból pedig Mo-n kettő is volt a II-dik vh után. Ám mivel erről a második boomról nem szólnak a hírek, ezért mindenki szinte a "Ratkó korszak"-nál maradt.

Pipas 2020.03.06. 16:15:59

@Világít a torony: "A boomer a baby-boom időszakokban születettekre utal. Abból pedig Mo-n kettő is volt a II-dik vh után. Ám mivel erről a második boomról nem szólnak a hírek, ezért mindenki szinte a "Ratkó korszak"-nál maradt."

A boomer egy angol szó, amerikából származik, a "baby-boomer" korszakban születettek generációját értik alatta. A magyar "ratkó-korszak" vagy "ratkó-gyerekek" kifejezés magyar kifejezés, egy másik országban egy másik időszakban egy másik okból bekövetkezett népességnövekedést jelölnek vele.

Az, hogy valakik úgy gondolják, hogy a "ratkó-korszaknál" a "boomer" menőbb kifejezés egy dolog, de ha ezentúl a ratkó korszakot "boomer"-nek nevezed, akkor érdemes tisztáznod, hogy mit értesz alatta.

Különben az a kép alakul ki az emberekben, hogy nem tudod miket beszélsz. Mondjuk így is... :D

dzsessz.szesz.zen 2021.02.03. 14:48:39

Túl hosszú, foglalja össze 3 mondatban!

Cpt. Flint 2021.02.04. 10:24:02

1. Nem kellene összekeverni a nevelést meg az oktatást.
2. Nem feltétlen van baj a tekintélyelvű, "poroszos" oktatással (mármint sikeresség és normális társadalmi rend, hangulat, működőképesség szempontjából). Az ázsiai országok tekintélyelvű, magolós, szigorú, magas követelményű iskolarendszerrel sikeresek és relatíve boldogok, rendezettek.
3. Szerintem is sok a tananyag. Általános iskolában a biztos alaptudásra kellene hangsúlyt fektetni. Hogy ne legyenek funkcionális, illetve totális analfabéták, az alapműveletek készség szintjén menjenek stb. Amit ma meg akarnak tanítani általánosban, az egy reneszánsz kori tudós ismeretmennyisége kb. Irreális és tényleg felesleges. Aki tovább akar tanulni, az majd ott szedje fel a magasabb szintű, speciális ismereteket (leginkább a felsőoktatásban).
4. Nem volt olyan rossz az a Kádár-kori tananyag, ha az ideológiai részét leszámítjuk. Helyenként szerintem még az is túl sok volt, és ennek ellenére, érdekes módon belefért a napi 5 tanórába. És nem hülyéket képeztek akkor sem, sőt.
5. Én nem gondolom, hogy a magyarországi közállapotok, a magyar emberek alaphangulata, az elégedetlenség, a depresszió, az ellenségeskedés az oktatásnak lenne köszönhető. Ha csak azt nézzük, hogy a mai magyar társadalomban élők hányféle oktatási rendszerben "készültek", hány oktatási reformot éltek meg, és ennek ellenére mennyire hasonlóan szarul érzik magukat többségükben, az máris arra utal, hogy alapvetően máshol lehet a baj.

@Pipas: "Ez nyilván egy olyan gondolkodásmódot eredményez a fiatalok körében, hogy elszakadnak a múlttól. Szerintem ha nem is tudatosan, de érzik vagy hiszik, hogy az ami régen volt már nem ismétlődik meg. A háborük máshogy néznek ki, a diktatúrák máshogyan néznek ki, az élet más, ezért úgy gondolják, hogy Hitler vagy Sztálin nem számít.
Persze számít, de persze nem annyira, mint amennyire régen számított a múlt."

Erre van az a mondás, hogy "Aki nem ismeri a történelmet, arra ítéltetik, hogy újra átélje azt."
Persze olyan is van, hogy "A történelem arra tanít meg bennünket, hogy az emberiség semmit sem tanul a történelemből."

@a nagy hohohorgász:
"ha az emberek odafigyeltek volna általános iskolában a matematikára (+;-;*;/ és százalékszámítás) nem szopták volna be a devizahitelt,"
Ez egy jó nagy csúsztatás (hazugság, áldozathibáztatás stb.), mikor a sok nagyokos azzal jön, hogy a devizahitelesek nem tudtak számolni. Pont azért vették fel a devizahitelt a "zemberek", mert tudtak számolni. Amit nem ismertek, az a (számunkra) frissen megnyílt vadkapitalista gazdasági világ volt. Nem ismerhették a spekulációt, a nemzetközi pénzpiacot, a magyar gazdasági vezetés butaságból, szándékos rosszindulatból vagy önzésből fakadó viselkedését stb. A legegyszerűbb (és pénzügyi "szakembereknek", vezetőknek a legkellemesebb volt akkor, és ma is az) azt mondani, hogy "a zemberek hülyék".
süti beállítások módosítása